Boganmeldelse og udstilling: STOLT

Nicholas Nybro blev bl.a. inspireret af Fanødragten – og dette billede er sågar endt som forsidebillede på bogen.

Tag med på en inspirerende rejse gennem Danmark i selskab med modedesigner Nicholas Nybro. Turen går til 21 forskellige egne af landet, som har inspireret Nybro til at skabe 21 nutidige og enestående egnsdragter. Kom helt tæt på designprocessen i denne smukke kunstbog og udstilling på Designmuseum Danmark i Indre København fra den 5. oktober 2023 til den 3. marts 2024.

Fra Amager til Ærø og fra Hirtshals til Højer. Iført kasket og leopardjakke har Nicholas Nybro rejst rundt i det ganske land i en undersøgelse af vores forhold til tøj og status i forskellige egne af Danmark. På sin researchrejse gennem landet har Nybro taget temperaturen på den danske folkeånd og har fået indblik i de forskellige egne og deres kulturhistorie gennem samtaler med lokale borgere og museumsfolk. Resultatet, der kan opleves i denne smukke kunstbog og på Designmuseum Danmark indtil marts 2024, er 21 overdådige, smukke, humoristiske, særprægede og tankevækkende dragter, der rummer fortællinger om hver egns identitet, diversitet, miljø og ånd.

Bag om designprocessen
I bogen STOLT deler Nybro sine tanker og refleksioner og den designproces, der har ført til de færdige værker. Han giver derved et unikt indblik i, hvordan han har fundet inspiration i nærmiljøet og formået at omsætte den til kunstneriske udtryk. Bogen byder ikke kun på ord, men også på et utal af visuelle oplevelser, idet de subtile nuancer, detaljerne og essensen af hvert enkelt værk er rigt dokumenteret gennem Thomas Catos fotos.
»Danskerne er et STOLT folkefærd, og på min rejse har jeg mødt stolthed. Stolthed kan være individuel, stolthed kan være en fællesskabsfølelse, men vi må aldrig få folk til at føle, at de er stolte på en forkert måde«, Nicholas Nybro.

Om udstillingen
Ligesom bogen viser udstillingen STOLT dragter fra Amager, Nørrebro, Strynø, Ærø, Fanø, Sønderborg, Randers, Aalborg, Hirtshals, Højer, Esbjerg, Billund, Herning, Aarhus, Vollsmose, Nykøbing Falster, Roskilde, Svanholm, Christiania, Valby og Tisvilde.
Nybros kollektion af moderne folkedragter står som en stærk historiefortælling, der afspejler et farverigt og mangfoldigt Danmark anno 2023. En fortælling der, på tværs af
geografiske og lokale forskelligheder, viser en stolthed over, hvor vi kommer fra, og hvor vi hører til.

Udstillingen, som er Nicholas Nybros første soloudstilling på et museum, kan ses på Designmuseum Danmark i Indre København fra den 5. oktober 2023 til den 3. marts 2024.

OM FORFATTEREN
Nicholas Nybro er uddannet designer fra Designskolen Kolding. Han har lavet flere modeshows og kollektioner og har bl.a. klædt den amerikanske popstjerne Sia på.
Nicholas Nybro er designeren bag den røde balkjole, som Ghita Nørby bar til et kunstbal hos H.M. Dronningen i 2016 og som fik stor opmærksomhed. Foruden sit arbejde som modeskaber er Nybro også kostumedesigner og har lavet kostumer til bl.a. DR’s julekalender »Theo & Den Magiske Talisman« i 2018 og til forestillingen »Helligtrekongersaften« på Grønnegårdsteatret i 2019.

STOLT, 253 sider. Vejl. pris kr. 349,95,- Muusmann Forlag.