Fanø i førertrøjen – har danmarksrekorden i at cykle

På Fanø er borgerne glade for at cykle. Faktisk er øboerne på Vadehavsøen de mest cyklende i hele landet, da mere end 80 pct. cykler mindst én gang om ugen. Den rekord glæder Fanøs borgmester Frank Jensen, der peger på en stærk cykelkultur og gode forhold for cyklisterne som en del af forklaringen.

Tour de France-feberen ramte for alvor Danmark denne sommer, hvor danskerne i hobetal så feltet suse forbi på de danske veje. Og selvom Fanø ikke fik besøg af Tour-karavanen, er cykelentusiasmen alligevel også på sit højeste på Vadehavsøen.
Her er kommunens borgere nemlig i førertrøjen som de flittigst cyklende i hele landet, da andelen af borgere fra 15 år og opefter, som cykler mindst én gang om ugen under transport eller som aktivitet i fritiden, er hele 82,6 pct. Det viser en analyse fra Center for Forskning på Syddansk Universitet.
Dermed er Fanø Kommune et pænt stykke foran forfølgerne fra København og Frederiksberg, hvor tallene er henholdsvis 75 pct. og 71,3 pct. Længere nede i feltet finder man nærliggende kommuner som Esbjerg (53,2), Varde (53) og Tønder (53,9), mens gruppettoen består af de tre sjællandske kommuner Gribskov (35,1), Odsherred (34,6) og Kalundborg (33,4)
Hvis man spørger Fanøs borgmester Frank Jensen, som selv cykler til og fra sit hjem og rådhuset hver dag samt til alle møder på Fanø og i Esbjerg, er der flere forklaringer på, at Fanø er gået i udbrud og ligger foran de andre kommuner på cykelfronten.
»På Fanø har vi først og fremmest en stærk cykelkultur, hvor hverdagscykling er en integreret del af vores transportsystem og dagligdag. Cyklen er den ideelle – og som oftest også hurtigste – måde at komme rundt på her på øen. Her har vi cykelstier mellem alle byområderne, korte afstande og forholdsvist lidt trafik, så det er trygt og sikkert at cykle på Fanø – for børn og voksne,« forklarer borgmesteren.

Forbedrede forhold for cyklister
Den gode cykelkultur på Fanø er i løbet af årene også blevet understøttet af en række tiltag, der tilskynder, at cyklen bliver det foretrukne transportmiddel på øen, som har hele 23 km. cykelsti.
Fanø Kommune begyndte i 2019 etableringen af fem »cykelstops«. Det er rastepladser for cyklister, hvor der er en række faciliteter som toiletter, adgang til vand, cykelpumpe, bænke og borde samt informationstavler.
Derudover er der blevet lavet nye cykelruter i naturen og mountainbikespor i klitplantagen, så cyklisterne kan få gode landskabs- og naturoplevelser – hvad enten det er borgeren, der cykler en lang dagstur i det blå, eller cykelturisten, der vil se øen fra en tohjulet. 
Senest har Fanø også tilsluttet sig Cykelalliance Syd, som er et samarbejde mellem Region Syddanmark og de 12 sydjyske kommuner, der ligger i regionen, hvor hensigten er at få flere til at bruge cyklen som transportmiddel.
»Her på Fanø ønsker vi at være en cykelø. Vi har derfor haft fokus på at forbedre forholdene for cyklister, da der er mange plusser ved at få folk til at tage cyklen. Det er både godt i forhold til folkesundheden og klimaet, ligesom det gør en stor forskel for trængslen på vejene, når vi cykler i stedet for at køre bil. Så vi vil fortsat arbejde med at skabe gode cykelstier, sikre skoleveje og andre initiativer, så vi kan fastholde førerpositionen og ikke mindst også lære vores børn og unge at tage cyklen,« fortæller Frank Jensen