Fanø Skoles nye fagforfattere

Fra venstre på billedet: Rasmus Skou Nybo, Amalie Birk Primdahl, Ea Tønder Hansen, Casper Møller Lorenzen og forfatter Troels Gollander i en af de små arbejdsgrupper, hvor elevernes tekster bliver gennemarbejdet.

To lærere på lejrsskole på Bornholm med deres 6. klasser, var startskuddet til et spændende samarbejde med Undervisningsministeriet, Gyldendals Forlag og forfatter Troels Gollander, der er dansk lærebogsforfatter og uddannet lærer.​

 

Benny Schmidt og Morten Ellegaard er begge lærere på Fanø Skole, og var i 2018 på lejrskole på Bornholm, hvor eleverne forinden var blevet udstyret med hver deres faghæfte om Bornholm, så de kunne være forberedte på, hvad der ventede dem på »solskinsøen«. Det skulle vise sig at være det helt rigtige valg af mateiale de to lærere havde valgt til deres elever. Det var nogle fantastisk engagerede unge mennesker, der i ugens løb fik udforsket Bornholm med hjælp fra bla. quizzer og fakta fra det fine hæfte forfattet af Troels Gollander.
Det fik Benny, der ud over at være lærer for elverne i indskolingen, også er en del af Pædagogoisk Læringscenter, til at undersøge om det var muligt at man på Fanø Skole kunne lave et lignende hæfte om Fanø. Det skulle laves af elever til elever. 
– »Der kommer årligt ca. 2.500 elever på lejrskole her på Fanø, så vi kunne se at der var brug for noget godt materiale, der henvender sig til børn fra 4.-6. klasse. Det skal være materiale, der er let at forstå, udarbejdet af børn«, siger Benny, der, ligesom Morten, var vildt begejsteret for Troels Gollanders fagbog om Bornholm. 
Benny gjorde herefter klasselærerne i 6. klasse, Randi Juul og Nina Petersen opmærksomme på ministeriets pulje til styrkelse af faglig læsning, satte vi os og talte om mulighederne for at styrke elevernes udbytte af faglig læsning. Vi nåede frem til, at man bliver bedst til at læse faglig læsning, hvis man forstår, hvordan en fagbog er blevet til. Og det gav mest mening at lade 6. årgang arbejde med projektet, for de er tæt på at rykke op i udskolingen, hvor nye fag venter. Eleverne blev herefter præsenteret for projektet, som de valgte at tage til sig. »Jeg kontaktede Troels, som var med på ideen. Han havde aldrig før prøvet noget lignende, men syntes, at det var et spændende projekt. Herefter kontaktede jeg Gyldendals redaktør, Niels Kondrup Olesen, som godt kunne se ideen, men heller ikke havde prøvet noget lignede før. Både Troels og Niels mærkede dog skolens entusiasme, og er gået »all in«, siger Benny.
Torsdag den 1. oktober og fredag den 2. oktober besøgte Troels Gollander Fanø Skole, hvor han kyndigt styrede »slagets gang« i de to 6. klasser, der har været så heldige at være en del af den helt unikke opgave.
I uge 37 var der omlagt uge for de to 6. klasser, og her påbegyndte de deres samarbejde med Troels online. Klasselærerne, Randi Juul og Nina Petersen styrer opgaven sammen med deres elever. 
Benny Schmidt har sat projektet i gang og er herefter med på sidelinjen, som en slags sekretær i projektet, hvor han har samlet gruppen, kontaktet forfatter og forlag, søgt penge i ministeriet, og sørger for at »holde gryden i kog«.
 Om to måneder er Troels fysisk tilbage på Fanø, hvor der skal tales om layoutet på elevernes materiale. Det er så meningen at den færdige bog skal udgives i foråret 2021.
Fanø Ugeblad var så heldig at få et lille indblik i workflowet fredag morgen, hvor Troels Gollander underviste og guidede elverne i  den spændende skriveproces, valg af målgrupper og research.

Troels Gollander modtog i 2001 Gyldendals Undervisningsmiddelpris og i 2018 Skriverprisen fra Undervisningsministeriet. Han har primært skrevet lærebøger til geografi og natur/teknik samt fagbøger til de yngste elever i grundskolen.
 
Tekst og fotos: GV