Hverdagen i en anderledes tid: Fanø er et stærkt brand

Henning har arbejdet med at finpudse opskriften på Fanø Laksen i mere end 20 år.

I vores foranderlige hverdag har det vist sig at Fanø som brand er rigtig stærkt.
Produkter fra øen er eftertragtede. Hos Fanø Laks har man oplevet et fuldstændigt vildt år, 
hvor man ikke havde drømt om, hvordan Covid-19 ville komme til at påvirke deres virksomhed.

– »Det har været et vanvittigt år for os. Når jeg tænker tilbage på marts 2020, hvor vi lå søvnløse og spekulerede på, hvordan vi bedst kunne indrette os, så vi ikke skulle afskedige vores faste personale«, siger Anne Rasmussen, der er salgschef/blæksprutte og datter i familieforetagendet hos Fanø Laks på Sønder Nytoft 10 på Fanø.
Det skulle heldigvis vise sig, at de søvnløse nætter ikke var nødvendige, i hver fald ikke i den forbindelse. 2020 udviklede sig til at blive et af de allermest travle år for virksomheden, der godt nok tabte på »Foodservice«; – restauranter, grossister, hoteller og især på eksporten til Tyskland, men til gengæld oplevede en kæmpe fremgang i detailhandlen til supermarkeder og delikatesseforretninger, og til de lokale 
restauranter hen over sommeren 2020.
– »Vi var meget overraskede over, hvor meget Fanø laks, der blev bestilt på trods af pandemien – eller netop på grund af den«, fortæller Anne. »Folk ændrede mønster, efter de blev hjemsendt arbejdsmæssigt og danskerne blev hjemme i Danmark for at holde ferie sidste år. Man ville forkæle sig selv lidt ekstra med god mad og vin«, smiler hun.
Hos Fanø Laks blev alle sejl sat ind, og den faste stab løb hurtigt, for at indhente den tabte omsætning. Far Henning, mor Marianne og Anne vidste fra starten, at der i hvert fald ikke skulle fyres folk i virksomheden. 
– »Vi har den bedste flok medarbejdere, de er så dedikerede uanset hvad. Vi havde aldrig kunne klare arbejdspresset uden dem. Det er bemærkelsesværdigt at vi ikke havde en eneste sygemelding blandt personalet hele perioden. Den eneste gang vi havde fravær var pga. en lukning i børne-haven, hvor to forældre måtte tage fri for selv at passe deres børn«, siger Anne.
Succesen er ikke kommet af sig selv, det har krævet hårdt arbejde – som alt andet. De sidste 13 år, har far, Henning Rasmussen, oparbejdet firmaet med de fantastiske Fanø Laks og den hemmelige røgproces. Rejsen har været vild og de sidste 10 år, hvor Anne har været med, har hun bl.a. stået for at skabe vækst og en masse nære relationer til kunder og leverandører.– »Jeg har oplevet, hvor vigtigt det er at involvere sig, og få føling med de mennesker vi samarbejder med. Vi er jo godt klar over, at der er rigtig mange, der har lidt under pandemien. Rigtig mange af vores kolleger er hårdt ramt økonomisk. Vi har den største forståelse og medfølelse med dem – især med de liberale erhverv og restauranterne. Jeg ved godt, vi skal være ydmyge i forhold til, hvordan vi har oplevet det sidste år her hos os. Vi har prøvet at vise samfundssind så godt vi nu kan – ved ikke at fyre vores ansatte, betale mindre kreditorer lidt tidligere end normalt, lave nogle gode kilopriser og sparet nogle små-kunder for fragten, når jeg selv har kunnet slæbe laksen med færgen«, siger Anne. »Vi har været omstillingsparate og lagt en masse energi i at få omdirigeret vores salg til detail branchen. Vi er kommet rigtig godt fra start her i 2021 og personalet løber stadig stærkt – Påsken var travl og vi oplever at folk gerne vil have et stykke af Fanø med hjem, når de har besøgt øen. Vi er stadig dybt imponerede over, hvor meget Fanø Laks, der bliver langet over disken på Fanø. Vi har rigtig mange dygtige iværksættere og producenter på Fanø og et Fanøprodukt bliver forbundet med god kvalitet, og vi er meget stolte til at kunne bidrage og være en del af det«, slutter Anne.
Tekst: GV​