Tacobørsen indtager Fanø

Tacobørsens vogn, står nu skarpt – efter en makeover, der i den grad højner det, fine mobile køkken.

To af Fanøs 18-årige gæve gutter fik en genial ide. De to unge iværksættere satser nu hele opsparingen, og i påsken kan du møde dem i deres Taco-van, hvor de vil sælge Tacos og snacks fra det traditionelle mexicanske køkken.

Det var oprindeligt Daneal Za Thluai, der fik ideen til den mobile Taco-bar; »Jeg havde egentlig en anden partner, som det var meningen jeg skulle starte sammen med, men da jeg kunne mærke, at han ikke var helt så overbevist og begejstret, som jeg selv er, blev vi enige om at droppe samarbejdet«, siger Daneal. »Heldigvis havde min gode ven Erik hele tiden sagt, at han var helt med på ideen, hvis det skulle blive aktuelt. Så jeg ringede ham op og han var bare klar«, smiler Daneal.
Inspirationen til hele foretagendet skete, da Daneal stiftede bekendtskab med den oprindelige Birria Tacos, hvor mørt simrekød tilberedes med chili og krydderier, som fyldes i en taco med ost – tacoen dyppes herefter i sauce, så den både suger smag og får et rødt skær. 
»Vi mangler mad fra det mexicanske køkken her på øen og jeg tænkte, at der sagtens kan være salg i de smagfulde tacos«, siger Daneal. 
Hos Tacobørsen vil det være muligt at vælge mellem 2 forskellige styrker af chili – den milde og den lidt stærkere. Derudover vil der være forskellige mexicanske snacks, og de to unge iværksættere udvikler og eksperimenterer løbende på menuen.
»Det er vigtigt for os, at lære hen ad vejen, derfor går vi højt op i kundernes feedback og påtænker at sætte en lille boks op til ris og ros ved Tacobørsen«, siger Erik.
Daneal og Erik, der begge stadig er under uddannelse, har besluttet at starte deres foretagende op allerede i påsken, på trods af eksaminer og diverse opgaver, der skal afleveres på henholdsvis HhX-2. G og Stx-3. G (Hhx er en 3-årig gymnasial uddannelse, med fag inden for økonomi og erhvervsforhold kombineret med sprog og andre almene fag. Stx er en almen gymnasial uddannelse, der også varer 3 år, red.). De ved, at der vil blive en hel del udfordringer, og påsken skal derfor være deres generalprøve, inden Fanø for alvor »vågner op« i sommerperioden. 
Med sig på sidelinjen har de to unge support og opbakning fra venner og familie. Erik Schmidt Nielsen er barnebarn af 91-årige Tove Husted Nordgaard, indehaver af »Toves 
Gavebod« i Hovedgaven. Tove er stadig aktiv erhvervsdrivende, og betegnes bedst som Fanøs ældste iværksætter. Eriks mor, Ida, er også blevet selvstændig for ganske nylig, så det ligger måske i Eriks gener, at springe med på Daneals idé.
Daneal har en stærk og god relation til Sanne og Lars, indehaverne af Kellers Badehotel, hvor han har arbejdet de sidste 4 år i et fritidsjob som opvasker. Drengene har derfor været superheldige, at kunne trække på vigtig viden fra flere erfarne og veletablerede erhvervsdrivende på øen.
»Vi fik pludselig ret travlt, da Lars fra Kellers Badehotel, skubbede til os med hensyn til at tage springet og åbne i påsken, siger Daneal«. Erik supplerer:  »Ja, vi ved jo godt, at der kommer rigtig mange til øen på det tidspunkt, så det giver selvfølgelig god mening, at starte og få prøvet konceptet af«. Erik ved også, hvad han taler om, da han gennem de sidste par år har arbejdet i Spar på Fanø, ved siden af studierne. Her har han kunnet følge med, når der kommer liv til øen og turisterne strømmer til. Derfor var det også med »kyshånd«, at drengene takkede ja, da Eriks chef, Charlotte Junge, tilbød at de kunne placere deres Tacovogn på P-pladsen foran Spar, de første par dage i april. 
Så 1. april vil man kunne finde Tacobørsen hos Spar på Strandvejen 27. Fra 3. april flyttes vognen til Nordby, Hovedgaden 46, foran Fanø Glaspusteri. Der vil alle dage i påsken være åbent for frokost, fra kl. 12.30, og igen om aftenen.
Daneal og Erik har egenhændigt hentet deres Taco-vogn på Sjælland, som de har købt brugt, for deres opsparing. Nu er de og et par dygtige graffiti-kyndige venner i gang med at give den en »make-over«, så vognen kan være klar til at modtage en helt masse kunder i fremtiden.

Du kan følge hele processen på Instagram: tacoboersen og Facebook: tacobørsen

Tekst og foto: GV